22 May 2012

Fana' VS Baqa'


Dalam perjalanan balik dari universiti menuju ke tempat perhentian bas,
Kaki ini terus melangkah,
Mata ini terus memerhati hiruk pikuk bandar Kaherah,
Kulit ini masih tegar menahan panasnya matahari pada akhir mei ini.

Hati pula terus berkata-kata,
Memainkan pelbagai bentuk perasaan,
Memuhasabah perjalanan seorang pengembara,
Menginsafi fana' nya dunia yang sedang berputar

Jiwa terasa lelah dengan permainan dan tipu daya dunia,
Lalu ku temui satu penawar,
Di kala bersendirian menginsafi amal diri,
Di kala derap kaki ini menyusuri Ardhul Kinanah.
Mungkin doa ini biasa-biasa buat kalian,
Tapi, bagi diriku,
Dikala ini, di tempat ini, di usia ini,
Aku bersyukur kerana doa ini berjaya memisahkan aku dari hambatan dunia
Berjaya disentak dengan sentapan arRahman

ولا تجعل الدنيا أكبر همنا
 "Jangan jadikan dunia keutamaan kami"

Tarikan dari tuhan memanggil hati ini,
Dan jiwaku kembali menyedari,
Keluarga yang aku sayangi,
Sahabat yang aku dampingi,
Segalanya
Segalanya
Adalah dunia yang sepatutnya tidak memaut hatiku
Walaupun kasih dan sayang tulus buat mereka,
Tapi cintaNya, rinduNya telah membaluti di segenap ruang hati

Wallahua'lam

Cairo, Egypt
22 Mei 2012
*sehari sebelum pilihanraya di mesir
AnNasru Qarib, InsyaAllah!




13 April 2012

Nota buat Kak Teh

Bismillah.
Peluang bertemu dengan Ustzh Istisyhad binti Hasan alBanna secara live telah mencuit hati untuk mengupdate blog yg telah berdebu dengan tebalnya. Mendengar ustzh menyebut bahawa dia tidak pernah bersua ayahnya dengan takungan air mata membawa diri ini kembali ke tanah air. (banyak ibroh yg diperolehi dari ustzh,tapi,tidak berniat untuk menceritakan perkara tersebut dalam post ini)

Post kali ini, ditujukan khusus buat adik tersayang, Fahima Nazihah bt Mohd Hussaini yang sedang sakit.

Kak teh,
melihat status2 kak teh di facebook, sudah cukup untuk memahamkan akak bahawa kak teh berada dalam keadaan sakit yang amat.

Kak teh,
cukuplah Allah sebagai penjaga kita. Biarpun kak teh tidak dapat menjalani kehidupan sepertimana kawan-kawan kak teh yang lain, tapi yakinlah si Dia punya perancangan agung buatMu dik. Iman memang tidak dapat diwarisi, tapi, fikrah dan semangat ibu dan ayah masih mampu kita teruskan. Ambil dan serapkan semangat itu.

Terkenang saat pertama kali tahu kak teh sakit. ibu cuba untuk merahsiakan perkara tersebut kerana akak sedang dalam tempoh menghampiri peperiksaan STAM. akhirnya,bila dapat tahu, akak ambil keputusan balik untuk melihat keadaan kak teh yang pada waktu itu, hampir sebahagian besar masa adalah bukan diri kak teh.

Kini,
hampir 4 tahun masa berlalu...dan Allah masih meletakkan takdirnya untuk terus menguji keluarga kita. satu yang memberi semangat kepada akak, dan akak yakin, lebih-lebih lagi kak teh, ialah usaha ibu yang tidak pernah henti dan pengharapannya yang tinggi untuk melihat kak teh sembuh. Ibu pernah kata:"Tugas kita ialah usaha, Allah dah tentukan masa untuk kak teh sembuh". Dan, kalimah itu yang akak pegang sampai sekarang berkenaan dirimu.

Kalau ikut hati akak, mahu saja setiap masa berada di samping ibu, tolong drive untuk ke tempat kak teh berubat yang bukan dekat. Bantu mengurangkan beban ibu. Tapi, perjalanan ini masih jauh. Masih banyak yang perlu akak baja untuk kehidupan mendatang. Maafkan akak atas kelemahan diri ini. Tidak membantu dirimu walau sedikit.

Kak Teh, satu pesanan akak, banyakkan istighfar dan berzikir pada Allah jika kak teh terdaya. Walaupun dirimu tidak mampu memberi sumbangan untuk dakwah ini seperti mana orang lain, tapi, bagi akak, cukuplah doa yang benar-benar ikhlas untuk membantu perjalanan dakwah ibu, akak, ikhwah akhawat khususnya ISMA dalam menyebarkan risalah ini.Doa yang kak teh titipkan dikala dirimu lelah dihambat ujian duniawi, bakal mengetuk pintu penduduk-penduduk langit. Biarlah kecintaanmu melambung meninggalkan dunia yang fana ini.

Salam sayang dari akak,
0905 pm  13 Apr 2012
Hayyu 10, Madinat Nasr, Cairo

21 August 2011

20 Tahun dalam Kenangan

Tarikh keramat 16081991, aku dilahirkan di Hospital Kuala Lumpur. Anak pertama kepada pasangan Mohd Hussaini & Fadilah Ashari yang merupakan pelajar tahun 3 di UKM dalam bidang perubatan pada masa itu.

Kini, tarikh 16082011, bermakna telah 20 tahun Allah memberikan keizinan kepadaku untuk terus menghirup udara di bumi yang tercinta ini.

Penghargaan ini kutujukan khusus buat ibu & ayah tercinta yang telah menjagaku sedari kecil hingga dewasa.
Tidak mampu untukku balas jasa kalian melainkan dengan doa moga ditetapkan iman kalian sehingga ke akhir hayat.

Aku mengimbas semula detik-detik perjalanan hidupku yang telah ku lalui.
kerana ku takut,masa yang berbaki selepas ini adalah lebih singkat berbanding yang telah dilalui.
Aku harus menjadi lebih baik.

Umur 1-7 tahun: Tidak berapa ingat sangat. Cuma yang diingati, susah sangat nak pergi tadika. Jadi wakil tadika untuk pertandingan mewarna. Ketika ibu tengah on call, ikut ayah pergi melihat pertandingan bola sepak di stadium. Pada masa ini, didikan ibu dengan ayah sangat penting dalam membina sifat asas dalam diriku.

Umur 8-12 tahun: Fasa mudah terikut-ikut budaya sekeliling. Fasa suka m'berontak. Akhirnya, cara ibu ayah dalam handle & 'ilaj perkara ini sangat m'beri kesan dalam diri.

Umur 13-20 tahun: Banyak sangat peristiwa yang berlaku dalam tempoh ini. Jatuh bangun menjadi pengajaran buat diri.
Cukuplah pengajaran sahaja yang dikongsikan.

Akan disambng pada entry yang seterusnya.....








26 July 2011

Hebat kan?

Hebatnya ukhti ni!
Mantapnya kakak ni!

Bagi saya, nilai kehebatan seseorang itu, bukanlah diukur dengan petahnya seseorang itu berkata-kata.
Walaupun ini menjadi kredit buat setiap yang memiliki,
bukan juga diukur dengan hebatnya dalam memimpin.
Walaupun ini menjadi kredit untuk kemajuan sesuatu pemikiran

Tapi,
Kehebatan seseorang ialah ketikamana dia mampu untuk menundukkan hatinya kepada Allah semata-mata
Meletakkan hatinya lebih rendah dari taraf seorang hamba
Kerana,

Hanya HATI yang sejahtera @ dengan kata lain, amal yang dilakukan dengan hati yang salim sahaja yang kita harapkan untuk dipersembahkan kepada Allah

Kita mengharapkan untuk menghadap Allah nanti dengan hati ini
Teringat hadis Rasulullah kepada sahabat2nya:

Bukanlah Abu Bakr mendahului kamu dengan banyaknya solat dan puasa, tetapi dia mendahului kamu dengan apa yang bermain dalam hatinya(IMAN yang MANTAP dalam hatinya)

Jom kurang bercakap yang x perlu, dan banyak beramal !

23 July 2011

Busyra demi busyra

Salam,

Dalam beberapa hari ini,
banyak sangat busyra atau berita gembira yang meniti di bibir-bibir akhawat
Satu demi satu pengumumam untuk mendirikan baitul muslim kedengaran

Aku disini, melihat dan tersenyum.
Barakallahulakuma wa barak alaikuma wa jama'a bainakuma fikhayr

09 July 2011

Cuti!

Bismillah,

Lama rasanya dibiarkan blog ni tanpa diisi.
Cuti musim panas sudah bermula bagi pelajar Kuliyyah Ulum Islamiyyah,Univ. Al Azhar.


Mungkin bagi sesetengah orang
musim cuti.cuti kerja.cuti sekolah.hari cuti.

Adalah hari yang telah disetkan menjadi waktu untuk merehatkan diri,
menghabiskan masa bersama keluarga,
melepaskan tekanan-tekanan semasa

Tapi,
bagi mereka yang impikan cuti yang nikmatnya tidak dapat digambarkan,
tidak pernah dirasai walau sekali oleh ahli dunia

TIADA ISTILAH CUTI dalam kamus hidup mereka,
hinggalah Allah menentukan antara 2 keputusan.Syahid.atau.Menang.

Hari cuti diisi dengan perkara2 yang membina keimanan,
memantapkan kefahaman, memberi manfaat buat orang lain dan sebagainya.

Bukan bermakna pengabaian hak badan,
tapi hak tersebut ditunaikan mengikut keperluan & tidak berlebihan.

Kita lihat bagaimana Rasulullah meraikan hak untuk badan yang sudah bekerja keras,
penat, & bosan.

Ketikamana ada seorang wanita ansor yang telah tua datang kepada baginda & berkata: Ya Rasulullah berdoalah kepada Allah supaya aku dimasukkan ke dalam syurga. Baginda berkata: Wahai Umm Fulan, sesungguhnya syurga tidak akan dimasuki oleh orang yang tua.

Maka perempuan tersebut menangis mengenangkan nasib dirinya. Apabila melihat perkara tersebut, Rasulullah tersenyum & berkata : Tidakkah kamu baca firman Allah?


إنا أنشأنهن إنشاء* فجعلنهن أبكارا* عربا أترابا

Cukup untuk memberi semangat baru kepada badan kita yang kelesuan dengan membuat orang lain gembira & berjenaka.

*sejak keluarga saya mengenal tarbiyyah ini, cuti bukan hanya dihabiskan dengan begitu sahaja.bahkan, cuti lebih sibuk dari hari kerja.sibuk bina diri & masyarakat.

03 July 2011

22 June 2011

Tajdid Azam

Bismillah,

Allah yang lebih mengetahui, kenapa tiba-tiba hari ni timbul perasaan saya perlu memperbaharui azam saya meneruskan langkah di Bumi Anbiya' & Syuhada'.

''Sebab tengah exam ke? (lagi 2 subject yang x tahu nak belajar apa.kena mahir bercakap bahasa arab & mendengar)''

''Sebab hampir setahun duduk mesir ke?''
''Sebab pening kepala penaja nak hantar pegawai dia ke?''

Bak kata seorang sahabat saya : Perempuan ni cangkuk.Dalam kepala semua masalah masuk satu balang.

Tapi, sejenak bila kita renung kembali,
Tak kiralah kita sebagai student kepada universiti apapun (famous@tidak),
mahupun pekerja kepada syarikat (kerajaan@swasta),
ataupun daei yang menyeru manusia memahami Islam yang sebenar,
ataupun sebagai isteri & ibu dalam institusi keluarga.
Kita takkan mampu menghadapi hari-hari dalam kamus hidup kita tanpa azam yang jitu.
Kerana, setiap hari yang baru, Allah akan beri ujian yang baru.
Sebab,bagi orang yang beriman, tidak akan sekali-kali sama hari ni dengan semalam.
Dan keajaiban,atau terciptanya sejarah hari kita, hanya dari azam diri kita.

Tiba-tiba, saya teringat 1 pesanan agung dari murabbi agung,
yang saya tujukan kepada semua pemuda yang bercita-cita untuk menjadi seperti Muhammad alFateh, Usamah b. Zaid, Muhannad atThohir dll.

أيها الشباب : إنما تنجح الفكرة 
إذا قوي الإيمان بها وتوفر الإخلاص في سبيلها وازدادت الحماسة لها
ووجد الاستعداد الذي يحمل علي التضحية والعمل لتحقيقها 
وتكاد تكون هذه الأركان الأربعة : الإيمان  والإخلاص والحماسة والعمل من خصائص الشباب 
لأن
أساس الإيمان قلب زكي
أساس الإخلاص الفؤاد النقي
وأساس الحماسة الشعور القوي
وأساس العمل العزم الفتى
وهذه كلها لا تكون إلا للشباب

ومن هنا كان الشباب قديما وحديثا في كل أمة عماد النهضة سر قوتها وفي كل فكرة حامل رايتها

Wahai Pemuda :
Sesungguhnya kejayaan sesuatu pemikiran@gagasan ialah apabila 
kuatnya IMAN kepada Allah,
IKHLAS di atas jalannya,
tinggi SEMANGAT padanya,
dan, bersedia BERKORBAN serta PELAKSANAAN utk merealisasikannya
Ketahuilah ada 4 rukun yang diperlukan utk m'jayakn sesuatu gagasan iaitu :
IMAN, IKHLAS, SEMANGAT,PELAKSANAAN
yang semuanya merupakan keistimewaan PEMUDA.
Kerana asas IMAN ialah HATI yang BIJAKSANA,
asas IKHLAS ialah HATI(sanubari) yang SUCI,
asas SEMANGAT ialah PERASAAN yang KUAT,
dan asas 'AMAL ialah KEAZAMAN PEMUDA

Sesungguhnya pemuda dulu & kini,
adalah TONGGAK KEBANGKITAN sesuatu umat.
Pada setiap kebangkitan, pemuda menjadi rahsia kekuatannya &
Pada setiap pemikiran PEMEGANG PANJINYA

Aku adalah pemuda itu.
Aku ingin menjadi sejarah.
Jadi,
Kenapa mudah sangat menyerah?
Sila tetapkan langkah kaki.
Perbaharui azam & semangat untuk meniti manhaj tarbawi di bumi tarbawi ini


"Itulah umat yang telah lalu.Baginya apa yang telah mereka usahakan & bagimu apa yang telah kamu usahakan.Dan kamu tidak akan diminta(pertggjawapan) tentang apa yang dahulu mereka kerjakan" alBaqarah-141.

Maka bekerjalah

note : azam tu, biar saya jelah yang tahu(بيني وبين ربي)

13 June 2011

Ghuraba'

ليس الغريب هو الذي فارغ الديار ودع الآن
ولكن الغريب هو الذي يجد والناس من حوله يلعبون
ويصحو والناس من حوله ينامون
ويسلك درب الخير والناس في ضلالهم يتخططون
وصدق الشاعر اذ يقول
قال لي صاحب اراك غريبا 
بين هذا الانم دون خليل
قلت : كلا! بل الأنام غريب أنا في عالم وهذه سبيلي
هذا هو الغريب
غريب عند العابثين من البشر 
ولكنه عند ربه في مقام كريم
Ghuraba', bukanlah orang yang mengosongkan rumah & meninggalkannya sekarang,
Tetapi, ghuraba' ialah orang yang serius apabila orang disekelilingnya bermain-main,
Dia berjaga ketika manusia disekelilingnya tidur,
Melalui jalan kebaikan, sedangkan manusia merancang dalam kebatilan,
Benarlah kata-kata seorang penyair apabila dia berkata,
Sahabatku telah berkata kepadaku : Aku melihat engkau ni pelik,
Engkau hidup antara manusia2 ni, tapi tiada teman rapat yang sama denganmu,
Aku berkata: Bukan! Bahkan manusia2 tu yang pelik.Aku berada di dunia ni, & ini jalanku.
Benda ini pelik,
Pelik bagi yang bermain-main dalam kalangan manusia,
Tetapi,sesungguhnya, ghuraba' itu disisi TuhanNya pada kedudukan yang mulia


Realiti sekarang, Islam seolah-seolah asing. Orang yang mengamalkan Islam dikira mundur. Orang yang menceburi bidang agama dianggap tidak moden. Benarlah kalam Nabi kita yang telah baginda lafazkan lebih 1400 tahun dahulu :

قال الرسول : بدأ الاسلام غريبا, وسيعود غريبا كما بدأ. فقول هد للغرباء

Mulanya Islam dalam keadaan terasing,dan akan kembali terasing seperti permulaannya.Maka katakanlah:Beruntunglah mereka yang terasing.

Suasana jahiliyyah sebelum kedatangan Islam amat dahsyat.

Bayi perempuan ditanam hidup-hidup, perempuan tiada nilai & hak, arak adalah minuman utama, berbunuhan antara kaum adalah kebiasaan

Islam datang dengan nilai-nilai murni yang membersihkan manusia dari kegelapan jahiliyyah,
Rasulullah datang untuk mengembalikan nilai manusiawi yang sirna dari masyarakat ketika itu,
Rasulullah membawa Islam yang kelihatan asing di pandangan manusia ketika itu

Rasulullah adalah ghuraba' ketika itu!

Kenapa? 
Kerana manusia sudah sebati dengan jahiliyyah,
Dan seruan Islam adalah pelik & bertentangan dengan amalan mereka.
Walaupun keseorangan, Rasulullah tidak lemah & menyerah,
Bahkan mengorak langkah dengan membina orang-orang disekelilingnya

Hinggalah,
Islam berada di kemuncaknya.
Menguasai 2/3 dunia.
2/3 masyarakat dunia,berbilang bangsa,budaya,
Tiada masalah sama ada berkulit putih,merah@hitam.
Tiada masalah walau berbeza bahasa.
Kerana Islam menyatukan.

Tapi,

Umat ini sentiasa diuji, kerana Allah sentiasa ingin menapis & memilih hanya dari yang terbaik sahaja yang akan memikul & mendokong agamaNya.
Teringat kata-kata Umar Al Khattab : Kita adalah kaum yang dimuliakan dengan Islam.
Tanpa Islam, tiada nilai pada diri kita.

Pada tarikh 3 Mac 1924 bersamaan 28 Rejab 1342 hijrah,
diisytiharkan pembubaran Khilafah Uthmaniyyah di Istanbul.
Khilafah yang telah diwarisi dari zaman Khalifah Abu Bakr telah hilang dengan sekali pengisytiharan.

Apakah faktornya?
Faktor utama, kerana umat Islam telah jauh dari Islam,
Bahkan, tidak menjadikan Islam sebagai timbangan dalam kehidupan.

Dan lahirlah kita pada era globalisasi ini,
Menatap kemelut umat yang seolah-olah tiada penghujungnya.
Melihat kesusahan & penderitaan yang bertimpa-timpa ke atas orang Islam
Melihat pengaruh2 & ideologi2 bertali arus menyerang pemikiran generasi muda

Kita terperangkap dengan rancangan kafir laknatullah yang gerun dengan kebangkitan Islam.
Kita ambil contoh mudah perancangan mereka.
Sistem pendidikan. Hanya lepasan SPM baru diiktiraf untuk masuk ke universiti.
boleh layariibnukhairuddin.blogspot. untuk lebih lanjut.

Kesimpulannya,
Saya hanya ingin timbulkan persoalan.
Adakah kita ingin untuk tergolong dalam golongan ghuraba' seperti Rasulullah?
Apa yang boleh kita buat untuk membina kembali daulah Islamiyyah?

Sila layari Andai aku di situ untuk pencerahan 

Wassalam





11 May 2011

Petua Cinta 1

بسم الله الرحمن الرحيم

 Alhamdulillah, dengan izinnya jua blog ini berjaya terhasil!

Sebagai pemanas enjin, suka saya untuk menceritakan  2 sahaja petua supaya Pencipta kita mencintai kita :


Caranya ialah, kita hendaklah melazimi 2 ayat ini:

1) Untuk segala perintah yang Allah bagi, biasakan untuk berkata    ( حاضر يا رب)   yang bermaksud (saya datang,ya Allah)

Set kan minda kita, kita adalah orang pertama yang akan menyahut seruan Allah, kitalah orang yang akan m'beri sebaik-baik persembahan buatnya.

Bila macam tu, ibadah yang biasanya beratpun akan jadi ringan & seronok utk diamalkan


2) Untuk segala benda yang buruk @ kita x suka, lafazkanlah  (راضي يا رب) yang bermaksud (saya redha,ya Allah)

Apa2 musibah yang kita dapat, bila kita lafazkan kalimah ni dengan sepenuh hati, kita akan rasa kecilnya musibah yang ditimpa berbanding dengan ganjaran yang Allah akan bagi.

 Mudahkan petua ni?

Benarlah kata-kata Rasulullah, mafhumnya :

Setiap keadaan adalah baik untuk orang mukmin. Bila dia mendapat nikmat, dia akan bersyukur. Bila dia ditimpa musibah, dia akan bersabar

Hasilnya, kita akan rasa bahagia je dengan kehidupan dunia yang sebentar cuma ini... INDAHNYA BILA JADI ORANG MUKMIN